...
علت گاز خوردن ماشین در حالت خلاص
مدت زمان مطالعه 24 دقیقه
مدت زمان مطالعه 24 دقیقه
گاز خوردن ماشین در حالت خلاص
عناوین مقاله

علت گاز خوردن ماشین در حالت خلاص و دور موتور بالا

چرا دور موتور بالا میرود؟ شاید براتون پیش اومده باشه که یک مشکل باعث گاز خوردن ماشین در حالت خلاص شه بدون اینکه پدال گاز رو فشار بدید یا کار دیگری انجام بدید دور موتور یا آر پی ام خودرو بالا میره. در حالت عادی وقتی خودتونو روشن می‌کنید دو سه ثانیه اول دور موتور خودتون بالا میره در واقع عادیه ولی اگه بعد اون دو سه ثانیه دور موتور به حالت عادی برنگشت و بالامون حضورتون دچار مشکل شده و باید علت اصلی مشکل را پیدا کنید.

در ادامه قراره علت گاز خوردن ماشین در حالت خلاص, دور موتور بالا در هنگام استارت, علت بالا بودن دور موتور هنگام استارت و راه حل‌های اون مشکلات را بررسی کنم پس همراه من باشید.


خدمات ما

عرضه انواع خدمات حمل خودرو با یدک کش , مکانیک سیار , باتری به باتری , حمل بنزین , و پشتیبانی و مشاوره 24 ساعته برای رفع مشکل شما.


معایب دور موتور بالا و گاز خوردن ماشین در حالت خلاص

ببینید بچه‌ها وقتی این اتفاق برای شما می‌افته و مشکل گاز خوردن ماشین در حالت خلاص رو دارین اولاً کنترل ماشین برای شما سخت می‌شه و وقتی دارین توی سرازیری حرکت می‌کنید ماشین از یه طرف گاز میده و شما می‌خواین ترمز بگیرید کنترل از دست شما خارج می‌شه و این میتونه براتون خطرناک باشه.

 دومیش هم در واقع مصرف سوخت خودروتون به شدت افزایش پیدا می‌کنه

علت گاز خوردن ماشین در حالت خلاص

حالا اصلا چرا ماشین دچار این مشکل می‌شه!

 هوای اضافه محاسبه نشده به سمت موتور و ایسیو در واقع قادر نیست که این هوای اضافه رو مدیریت و کنترل کند در نتیجه خودروتون دچار گاز خوردن می‌شه و ایسیو قادر به مدیریت کردن و کنترل کردن اون نیست. حالا باید دلیل این مشکل را پیدا کنید که هوای اضافه از کجا وارد موتور می‌شه.

ببینید بچه‌ها خودروها کلاً در واقع دارای دو نوع دریچه هستند دریچه‌های گاز سیمی و دریچه گاز برقی.

دریچه‌های گاز سیمی با یک کابل در واقع وصل میشن به پدال گاز که زیر پاتون قرار داره و شما با فشردن این پدال در واقع اون سیم رو تحریک می‌کنید و سیم هم در واقع دریچه گاز رو باز و بسته میکنه.

 توی دریچه‌های گاز برقی هم به جای استفاده از قاب از یه الکتروموتور برای باز و بست پولکی استفاده می‌کنند

بچه‌ها همونطور که گفتم دریچه‌های گاز سیمی از یک کابل با روکش پلاستیکی برای تحریک پولی استفاده می‌کنند حالا مشکلاتی که باعث میشه در واقع این دریچه گاز نتونه عملکرد خودشو درست انجام بده و هوای اضافه وارد موتور بشه هر کدوم از این قسمت‌ها باعث می‌شن که بی دلیل خودروتون در حالت خلاص گاز بخوره حالا می‌خوام این مشکلات تک به تک براتون توضیح بدم.

  • خرابی استپر خودرو
  • خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز
  • خرابی فنر دریچه گاز
  • به هم خوردن پیچ تنظیم دریچه گاز
  • گیر کردن سیم گاز
  • گیر کردن سیستم ترمز
  • مشکلات پدال گاز خودرو
  • آسیب دیدن سنسور مپ خودرو
  • برهم خوردن آب‌بندی منیفولد ورودی هوا
  • آسیب دیدن سنسور دور موتور
  • مشکل ECU خودرو
چرا دور موتور بالا میرود

خرابی استپر خودرو

اولین مشکل استپر موتوره. استپر موتور وظیفه داره تا هوای دور آرام موتور و درحالت درجا و حالتی که پدال گاز رو راننده فشار نمیده تامین کنه. اگه استپر موتور خراب بشه باعث گاز خوردن و خاموش شدن خاموش شدن و حتی لرزشم میشه.

 برای اینکه تشخیص بدیم که این قطعه خراب هستش یا نه باید از دستگاه دیاگ استفاده کنید. وقتی که دستگاه دیاگ تست بشه باید پارامتر اون بین ۴۵ تا ۵۰ باشه البته در خودروهای مختلف متفاوته ولی در کلی باید در این رنج باشه.

 حالا اگه این عدد در رنج استاندارد نباشه این معنی رو ازش می‌تونیم استنباط کنیم که استپر موتور خراب شده یا مشکل از هوا کشیدن خودرو از جای دیگر است.

می‌تونیم این استپر موتور رو شستشو بدیم با گازوئیل یا اسپری‌های مخصوص که توی ۵۰ درصد موارد در واقع مشکل ما حل میشه با شستشوی استپر موتور اگه هم در واقع با شستشو حل نشد باید این قطعه را تعویض کنید.

خرابی استپری خودرو دلیل دور موتور بالا در هنگام استارت

این مطلب هم جالبه

خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز

دومین بخش سنسور موقعیت دریچه گازه. این سنسور مقدار فشرده شدن پدال گاز توسط راننده را به ایسیو گزارش می‌ده. ایسیو این اطلاعات رو تحلیل می‌کنه و زاویه باز بودن دریچه را محاسبه می‌کنه.

 اگه این سنسور خراب بشه ولتاژ خروجی اون بالا میره و این ولتاژ باعث میشه ایسیو دچار اشتباه بشه و باعث گاز خوردن ماشین در حالت خلاص شه. برای عیب یابی هم دوباره باید از دستگاه دیاگ استفاده بشه پارامتر اون باید صفر تا ۵ دهم درجه باشه اگه این زاویه بیشتر باشه این سنسور دچار خرابی شده .

خرابی سنسور دریچه گاز علت بالا بودن دور موتور هنگام استارت

خرابی فنر دریچه گاز

سومین قسمت خرابی فنر دریچه گاز سیمیه. توی دریچه گازهای سیمی از یه فنر جهت برگشت پولی و بستن راه هوا به داخل منیفولد هوا استفاده می‌کند. در صورت خرابی و ضعیف شدن این فنر پولک دریچه گاز یا دیر برمی‌گرده که باعث گاز خوردن ماشین در حالت خلاص بشه یا اینکه فنر توانایی این رو نداره که به صورت کامل پولکی رو در جای اول خود برگردونه و کمی پولکی باز می‌مونه که باعث میشه هم زاویه دریچه گاز بالا بره و هم اینکه هوای اضافه به موتور برسه که در نهایت باعث گاز خوردن ماشین در حالت خلاص بشه.

خرابی فنر دریچه گاز علت گاز خوردن ماشین در حالت خلاص

این مطلب هم جالبه

به هم خوردن پیچ تنظیم دریچه گاز

چهارمین دلیل و مهم ترین دلیل گاز خوردن ماشین در حالت خلاص, به هم خوردن پیچ تنظیم دریچه گاز هستش. روی دریچه گازهای سیمی یک پیچ تنظیم وجود داره که این پیچ مقدار باز بودن پولکی در حالت عادی رو کنترل می‌کنه بعضی وقتا که خودرو دچار خاموش شدن ناگهانی می‌شه بعضی تعمیر کارا که نمی‌تونن مشکل اصلی خودرو را پیدا کنند.

با این پیچ تنظیم دور پولکی رو بازتر می‌کنند تا دور موتور خودرو را بالاتر ببرند وقتی شما مشکل اصلی ماشین را حل می‌کنید می‌بینید که خود به خود ماشینتون گاز می‌خوره و باعث دور موتور بالا در هنگام استارت حتما باید میشه که باید پیچ تنظیم را بررسی کنید.

بهم خوردن پیچ تنظیم دریچه گاز علت گاز خوردن ماشین در حالت خلاص

گیر کردن سیم گاز

پنجمین قسمت گیر کردن سیم گازه. ببینید در خودروهای دریچه گاز سیمی از یک کابل برای حرکت پدال گاز استفاده می‌کنند سیم گاز از یک کابل فلزی با روکش پلاستیکی درست شده بعضی وقتا پیش میاد این سیم را تعویض می‌کنیم یا اینکه برای تعمیرات جدا می‌شه اگه در زمان نصب به درستی نصب نشه به درستی رگلاژ نشه باعث میشه پولکی دریچه به درستی بسته نشه و یا خرابی و زنگ زدگی این کار می‌تونه باعث بالا بودن دور موتور هنگام استارت بشود.

این مطلب هم جالبه

گیر کردن سیم گاز علت گاز خوردن ماشین در حالت خلاص

گیر کردن سیستم ترمز

یکی دیگر از دلایلی که باعث گاز خوردن ماشین در حالت در حالت خلاص یا سرعت های 80 به بالا یا 60 به بالا گیر کردن سیستم ترمز است. در برخی موارد، اگر یکی از قطعات مرتبط با سیستم ترمز—مانند بوستر ترمز یا شیر یک‌طرفه—در وضعیت نامناسبی گیر کند، ممکن است فشار هوا به‌درستی تنظیم نشود. این موضوع می‌تواند بر عملکرد دریچه گاز تأثیر بگذارد و باعث افزایش غیرعادی دور موتور شود.

همچنین، در خودروهایی که از سیستم ترمز خلأیی استفاده می‌کنند، نشت هوا در لوله خلأ می‌تواند باعث تغییر در نسبت سوخت و هوا شده و منجر به افزایش دور موتور در حالت خلاص شود. برای رفع این مشکل، بررسی سلامت بوستر ترمز، شیر یک‌طرفه و لوله‌های خلأ ضروری است. در صورت مشاهده علائمی مانند سفت شدن پدال ترمز یا صدای هیس‌مانند از زیر داشبورد، توصیه می‌شود خودرو توسط یک مکانیک متخصص بررسی شود تا از عملکرد صحیح سیستم ترمز و عدم تأثیر آن بر گاز خوردن خودرو اطمینان حاصل گردد.

مشکلات پدال گاز خودرو

دلیل دیگر گاز خوردن ماشین در حالت خلاص، وجود مشکل در پدال گاز یا سیستم مربوط به آن است. پدال گاز مستقیماً با دریچه گاز ارتباط دارد و اگر در عملکرد آن اختلالی ایجاد شود، ممکن است دریچه گاز به‌درستی بسته نشود و باعث بالا ماندن دور موتور شود. عواملی مانند گیر کردن سیم گاز، خرابی سنسور پدال گاز (TPS)، یا نقص در مکانیزم الکترونیکی دریچه گاز می‌توانند موجب شوند که خودرو حتی در حالت خلاص، بدون فشار روی پدال، همچنان گاز بخورد.

در خودروهای دارای سیم گاز، پارگی یا خشک شدن کابل گاز ممکن است مانع از باز و بسته شدن صحیح دریچه گاز شود. در خودروهای جدیدتر با سیستم دریچه گاز الکترونیکی، خرابی سنسور موقعیت پدال گاز یا استپ موتور می‌تواند باعث عملکرد نادرست دریچه گاز و افزایش دور موتور شود. اگر متوجه شدید که خودروی شما در حالت خلاص بیش از حد گاز می‌خورد، بهتر است در اولین فرصت سیستم پدال گاز و سنسورهای مرتبط را بررسی کنید تا از بروز مشکلات جدی‌تر در عملکرد موتور جلوگیری شود.

تاثیر مشکلات پدال گاز خودرو در گاز خوردن ماشین در سرعت 80 تا 100 کیلومتر

آسیب دیدن سنسور مپ خودرو

دلیل دیگر گاز خوردن ماشین در حالت خلاص می‌تواند خرابی یا آسیب دیدن سنسور مپ (MAP) باشد. سنسور مپ (Manifold Absolute Pressure) وظیفه دارد فشار هوای ورودی به منیفولد را اندازه‌گیری کرده و این اطلاعات را به ECU ارسال کند تا میزان تزریق سوخت را تنظیم کند. اگر این سنسور دچار مشکل شود، ممکن است ECU داده‌های اشتباه دریافت کند و سوخت بیشتری به موتور برساند، که نتیجه آن افزایش غیرعادی دور موتور حتی در حالت خلاص است.

از نشانه‌های خرابی سنسور مپ می‌توان به افزایش مصرف سوخت، عملکرد نامنظم موتور، افت شتاب، و ریپ زدن خودرو اشاره کرد. همچنین، اگر این سنسور به‌درستی کار نکند، ممکن است خودرو در هنگام توقف یا در حالت خلاص، دور موتور را بالا نگه دارد. برای تشخیص این مشکل، می‌توان از دستگاه دیاگ استفاده کرد تا خطاهای مربوط به سنسور مپ بررسی شوند. در صورت تأیید خرابی، تعویض این قطعه یا تمیز کردن آن (در صورت کثیف شدن) می‌تواند مشکل را برطرف کند و عملکرد موتور را به حالت طبیعی بازگرداند.

تاثیر آسیب دیدن سنسور مپ خودرو در مشکل گاز خوردن ماشین در سرعت 60 کیلومتر

برهم خوردن آب‌بندی منیفولد ورودی هوا

عوامل دیگری که می‌تواند باعث گاز خوردن ماشین در حالت خلاص و سرعت 80 به بالا شود، برهم خوردن آب‌بندی منیفولد ورودی هوا است. منیفولد ورودی هوا وظیفه دارد هوای موردنیاز برای احتراق را به سیلندرها برساند و برای عملکرد بهینه موتور، این مسیر باید کاملاً آب‌بندی باشد. اگر نشتی هوا در محل اتصال منیفولد به سرسیلندر یا در واشرهای آب‌بندی آن ایجاد شود، مقدار هوای ورودی به موتور از حد استاندارد بیشتر شده و نسبت سوخت و هوا برهم می‌خورد. این وضعیت باعث افزایش دور موتور و نوسانات آن حتی در حالت خلاص می‌شود.

نشانه‌های دیگر این مشکل شامل افت شتاب، افزایش مصرف سوخت، روشن شدن چراغ چک موتور و عملکرد نامنظم موتور است. برای تشخیص نشتی در منیفولد هوا، می‌توان از تست دود یا اسپری مخصوص نشتی‌یابی استفاده کرد. در صورت تأیید مشکل، تعویض یا ترمیم واشرهای آب‌بندی و بررسی کامل مسیر هوای ورودی می‌تواند مشکل را برطرف کند و عملکرد موتور را به حالت عادی بازگرداند.

تاثیر برهم خوردن آب‌بندی منیفولد ورودی هوا در گاز خوردن ماشین در حالت درجا

آسیب دیدن سنسور دور موتور

یکی از قطعات مهم در عملکرد صحیح موتور، سنسور دور موتور است که نقش اساسی در تنظیم میزان پاشش سوخت و زمان جرقه‌زنی دارد. اگر این سنسور دچار آسیب شود یا به‌درستی اطلاعات را به ECU ارسال نکند، ممکن است تنظیمات موتور به هم بخورد و منجر به گاز خوردن ماشین در حالت خلاص شود.

خرابی سنسور دور موتور معمولاً باعث مشکلاتی مانند بالا ماندن دور موتور، ریپ زدن، خاموش شدن ناگهانی خودرو، استارت نخوردن، یا روشن شدن چراغ چک موتور می‌شود. این سنسور با شمارش تعداد چرخش‌های میل‌لنگ، اطلاعات دقیقی به ECU می‌فرستد تا مقدار سوخت و هوای ورودی را تنظیم کند. در صورت خرابی، ECU ممکن است میزان سوخت را افزایش دهد که نتیجه آن، دور موتور بالا و مصرف سوخت بیشتر است.

برای تشخیص این مشکل، می‌توان از دستگاه دیاگ برای بررسی کدهای خطا استفاده کرد. در برخی موارد، تمیز کردن سنسور دور موتور مشکل را برطرف می‌کند، اما اگر سنسور به‌طور کامل خراب شده باشد، باید آن را تعویض کرد تا عملکرد موتور به حالت عادی بازگردد.

تاثیر آسیب دیدن سنسور دور موتور در گاز خوردن ماشین در سرعت 80 تا 100

مشکل در ECU خودرو

از موارد کمتر شناخته‌ شده گاز خوردن ماشین در حالت خلاص، وجود مشکل در واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU) است. ECU وظیفه دارد داده‌های مختلفی از سنسورها، مانند سنسور دریچه گاز، سنسور دور موتور، و سنسور مپ را پردازش کرده و میزان پاشش سوخت و هوای ورودی را تنظیم کند. اگر این واحد دچار نقص شود یا برنامه‌ریزی آن به‌درستی انجام نشود، ممکن است اطلاعات غلط به موتور ارسال کند که نتیجه آن افزایش دور موتور حتی در حالت خلاص خواهد بود.

نشانه‌های خرابی ECU شامل نوسان دور موتور، روشن شدن چراغ چک، افزایش مصرف سوخت، و عملکرد نامنظم موتور است. این مشکل می‌تواند به دلایلی مانند اتصال کوتاه، نفوذ رطوبت، نوسانات برق یا خرابی نرم‌افزاری رخ دهد. برای تشخیص دقیق این مشکل، بهتر است از دستگاه دیاگ برای بررسی کدهای خطا استفاده شود. در برخی موارد، ریست کردن یا به‌روزرسانی نرم‌افزار ECU مشکل را حل می‌کند، اما اگر ECU دچار آسیب فیزیکی شده باشد، ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد.

تاثیر مشکل در ECU خودرو در گاز خوردن ماشین در حالت خلاص

دلایل دیگر علت گاز خوردن ماشین

نتیجه

ما با پاسگویی سوالاتی که مردم داشتند مثل (علت گاز خوردن ماشین در حالت خلاص _ چرا دور موتور بالا میرود _ دور موتور بالا در هنگام استارت _ علت بالا بودن دور موتور هنگام استارت) سعی کردیم تا به صورت کاملا تخصصی و فنی مشکل گاز خوردن بی دلیل ماشین رو حل کنیم و با بررسی این پنج مشکل به احتمال 90 درصد مشکل شما حل خواهد شد اما اگر باز این مشکل را داشتید باید حتما به نزدیک ترین تعمیرگاه خودرو مراجعه فرمایید.

4/5 - (1 امتیاز)

میتوانید ما را در صفحات اجتماعی خود دنبال کنید

آخرین مقالات منتشر شده در کویر امداد

میتوانید نظر خود را درباره مقاله بنویسید امتیاز دهید و به بهبود کیفیت ما کمک کنید

5 1 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x