[حل شده] مشکل کپ کردن و روشن شدن چراغ چک در SLX TU5 دور موتور بالا
سلام موتور خودرو Slx tu5 هست
دور موتور از ۴ ب بالا یهو کپ میکنه چراغ چک روشن میشه ماشین دیگ اصلا گاز نمیخوره روشن خاموش ک میکنم درست میشه
تو حالت درجام نواسان دور موتور داره
استارت میخوره یهو دور موتور یعضی وقتا میاد پایین پت پت خاموش میشه
سنسور دریچه گاز تست کردم
پدال گازم همینطور اوکیه
شتاب ماشین خیلی خوبه و مشکلی نداره
ای سیو بوش مدل ۹۰

ارسالشده توسط: @rohamabasiاره دیاگ خطا سنسور منیفولد هوا میده
ارسالشده توسط: @kadilak88سیم کشی هم میتونه باشه
بر اساس گفت و گو در کامنت های زیر پاسخ مشکل از دو مورد بالاست که به صورت نقل قول آوردم
سلام 🌹
توضیحاتی که دادی نشون میده مشکل میتونه بیشتر مربوط به مدیریت سوخت و هوا باشه، مخصوصاً چون چراغ چک روشن میشه و بعد از خاموش/روشن کردن درست میشه. مواردی که باید بررسی بشه:
علتهای احتمالی
سنسور مپ (MAP Sensor) یا شیلنگ خلأش → خیلی وقتها این سنسور کثیف یا خراب میشه و باعث کپ کردن و نوسان دور موتور میشه.
سنسور اکسیژن (O2 Sensor) → خرابی یا کندی پاسخ باعث میشه ECU قاطی کنه و چراغ چک بزنه.
سنسور دور موتور (CKP - سنسور میللنگ) → اگر لحظهای خطا بده، ماشین کپ میکنه یا خاموش میشه.
سنسور میلسوپاپ (CMP) → خطا یا تاخیر در سیگنالش میتونه همون حالت "پت پت و خاموشی" بده.
استپر موتور (Idle Control Valve) → باعث نوسان دور موتور درجا میشه، مخصوصاً وقتی کولر یا بار اضافی میاد.
برق و ارت ECU → در ایسییوهای بوش مدل ۹۰ شایع هست که لحیم پایهها ترک میخوره و باعث خطای مقطعی میشه.
پمپ بنزین یا رگلاتور فشار → اگر فشار لحظهای بیفته، ماشین گاز نمیخوره.
پیشنهاد بررسی
حتماً با دیاگ خطاها رو بخون و ببین چه کدی ثبت شده (خیلی مهمه).
ولتاژ سنسور مپ و دریچه گاز رو با دیاگ موقع گاز دادن نگاه کن (باید خطی و یکنواخت تغییر کنه).
فشار سوخت رو با گیج تست کن (حدود ۳ بار باید باشه و افت نکنه).
استپر رو باز کن تمیز کن یا تعویض کن.
اتصالات ECU رو چک کن (احتمال ترکخوردگی لحیم پایهها خیلی بالاست).
👉 چون گفتی "با روشن خاموش کردن درست میشه" احتمالاً خطای سنسور یا اتصالی مقطعی در ECU یا دستهسیم داری.

سنسور دور موتور ۹۹ درصد هستش
خطا سنسور دریچه گاز میده بعضی وقتا
بعضی وقتا پدال
بعضی وقتا سنسور مپ
از دریچه گاز پدال مطمئنم نیست
سنسور دور موتورم شک دارم باشع

استپر رو به باز و بست بکن و ببین درست جا خورده یا تمیز هست اگر نیست تمیز بکن شمع و کویل رو چک بکن ببین درست کار میکنند ببین کمپرسور صدای عادی داره یا صدای غیرعادی نداشته باشه که اگر داشته باسه یه جورایی گیرپاژ کرده این مآرد رو چک بکن انشالله درست میشه

ببر چک بکنند به سرویس بشه به نظر من دریچه برقی ها هم شسته و تمیز هم میشه مشکلی نداره
احتمالا سنسور مپ یا سنسور دور موتوره
یا از برق کشی ماشینه
دریچه کلا تستی عوض کردم اصلا فایده نداشت
دریچه نو انداختم رو ماشبن باز تو دیاگ خطا دریچه میداد 😂

تمام ایراد نوسان دور توی اونه ببین درد اون چیه حل بکن مشکل برطرف میشه تون پیغام نیاد دیگه
- 2 انجمن ها
- 71 موضوعات
- 314 ارسال
- 0 آنلاین
- 40 کاربران